• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

+31(0)20-6240027

[email protected]

  • E-mailadres
  • LinkedIn
Intigris

Intigris

Smarten up your business

  • Diensten
  • Aanpak
  • Cases
  • Blog
  • Over ons
  • Vacatures
  • Contact

3 redenen waarom CRM essentieel is voor het MKB

Hoewel steeds meer MKB-bedrijven kiezen voor een cloud based CRM systeem, zijn er nog veel MKB-bedrijven onbekend met een CRM systeem of klampen zich vast aan 10 losse tools voor hun klant(relatie)beheer. Beide groepen ervaren problemen met het bijhouden van contactinformatie en salesactiviteit, iets wat CRM juist kan oplossen.

CRM is essentieel voor het MKB omdat het de efficiëntie vergroot, communicatie persoonlijk(er) maakt én leads beter analyseert. We nemen je in dit blog mee in die drie voordelen:

Voordeel 1: Efficiëntie vergroten

Een grote ergernis onder mkb’ers is een administratieve chaos. De contactinformatie is niet up-to-date, klopt niet of is zelfs kwijt. Die situaties zijn vervelend voor jezelf, maar ook voor je medewerkers en klanten. Tijd is kostbaar en op deze manier verlies je veel tijd.

Contactbeheer is één van de kernfunctionaliteiten van een CRM-systeem. Het systeem legt alle contactmomenten vast en creëert daarmee een totaaloverzicht. Medewerkers kunnen (klant)rapporten inzien, waardoor er geen tijd meer verloren gaat in het zoeken van die gegevens. Rapporten kunnen gemakkelijk binnen een team aan elkaar worden overgedragen. De klant profiteert van deze snelheid en overzichtelijkheid: zij hebben zo ook alle relevante informatie op 1 plek staan. Dat zorgt voor transparantie, omdat ze inzicht hebben op hoe ze er precies voor staan.

Kortom: het vergroot de efficiënte door beter (klant)inzicht. Dit zorgt voor tijdsbesparing en een verbeterde bedrijfsvoering.

Voordeel 2: Persoonlijke communicatie naar de klant toe

Een CRM-oplossing zorgt ervoor dat dat communicatie met elke klant persoonlijker wordt. Het systeem volgt de geschiedenis van het contact met de klant. Het volgen van je klanten is namelijk essentieel: het zorgt ervoor dat je op basis van meetbare behoefte het juiste bericht op het juiste moment naar de juiste persoon kunt sturen. Hierdoor wordt de interactie verbeterd en de conversie verhoogd.
Er zijn natuurlijk veel mogelijkheden om contactgegevens van of gesprekken met klanten te noteren, zoals in spreadsheets of ouderwets met pen en papier. Maar die mogelijkheden geven geen volledig beeld van de relatie met je klant. Het is lastig om met die werkwijze een persoonlijke communicatie te creëren. Met handmatig gegevens invoeren verspil je ook nog eens tijd (en geld).

Samengevat: met een CRM-systeem kan je bedrijf van elke klant en lead al de contactgegevens, voorkeuren en geschiedenis opslaan. Zo houd en maak je het gesprek altijd persoonlijk, relevant en actueel.

Voordeel 3: Data-analyse

Zonder CRM-systeem is het lastig om interacties met prospects en klanten bij te houden, waarmee je verkoopkansen tijdig kunt opvolgen. Leads glippen zo door je vingers voordat je ze überhaupt goed en wel in beeld hebt. 
Een CRM-systeem tackelt dat probleem, door rapporten en voorspellingen te genereren. Met die data-analyse kun je klanten beter targeten om je sales te verhogen. Zo zorg je dat je elke opportunity of lead duidelijk in het vizier hebt: van de eerste informatieaanvraag tot de uiteindelijke verkoop. Hierdoor krijg je meer zicht op de sales pipeline en het werk dat eraan zit te komen.
Het systeem laat salesmanagers betrouwbare informatie inzien via het systeem, bijvoorbeeld om na te gaan in hoeverre specifieke teamleden hun targets halen. Daarnaast kan de prestatie van teams, producten en campagnes in bredere zin bekeken worden. Deze analyses zorgen ervoor dat salesmanagers op tijd verbeteringen kunnen doorvoeren.

Ben je ervan overtuigd dat je als MKB’er een cloud gebaseerde CRM oplossing wilt gaan aanschaffen? Of heb je nog twijfels of dit wel bij jouw bedrijf past? Neem dan contact met ons op!

Bronnen:

  • Waarom CRM een essentiële tool is voor het MKB – Salesforce NL Blog
  • Small Business CRM. Cloud CRM en relatiebeheer software voor het MKB – Salesforce Nederland – Salesforce Nederland,

Category iconBlog

Primaire Sidebar

Meest recente berichten

  • Salesforce Consultant Mike Hausiel sluit zich aan bij intigris
  • Stacey Pilkington is gestart als Salesforce Consultant bij Intigris
  • In 3 jaar van Salesforce Consultant naar Delivery Manager: Sander blikt terug
  • Intigris ondersteunt Shutterkoning in het automatiseren van sales en service processen
  • Het snelgroeiende WeTransfer koos voor Intigris

Footer

Intigris

Laat bedrijven slimmer werken

+31(0)20-6240027

[email protected]

Hoofdmenu

  • Diensten
  • Aanpak
  • Cases
  • Blog
  • Over ons
  • Vacatures
  • Contact
Salesforce Partner Since 2010
FD Gazellen 2020
Formstack Salesforce App Certified Partner

Algemene voorwaarden

Copyright © 2023 Intigris.