Hoewel steeds meer MKB-bedrijven kiezen voor een cloud based CRM systeem, zijn er nog veel MKB-bedrijven onbekend met een CRM systeem of klampen zich vast aan 10 losse tools voor hun klant(relatie)beheer. Beide groepen ervaren problemen met het bijhouden van contactinformatie en salesactiviteit, iets wat CRM juist kan oplossen.
CRM is essentieel voor het MKB omdat het de efficiëntie vergroot, communicatie persoonlijk(er) maakt én leads beter analyseert. We nemen je in dit blog mee in die drie voordelen:
Voordeel 1: Efficiëntie vergroten
Een grote ergernis onder mkb’ers is een administratieve chaos. De contactinformatie is niet up-to-date, klopt niet of is zelfs kwijt. Die situaties zijn vervelend voor jezelf, maar ook voor je medewerkers en klanten. Tijd is kostbaar en op deze manier verlies je veel tijd.
Contactbeheer is één van de kernfunctionaliteiten van een CRM-systeem. Het systeem legt alle contactmomenten vast en creëert daarmee een totaaloverzicht. Medewerkers kunnen (klant)rapporten inzien, waardoor er geen tijd meer verloren gaat in het zoeken van die gegevens. Rapporten kunnen gemakkelijk binnen een team aan elkaar worden overgedragen. De klant profiteert van deze snelheid en overzichtelijkheid: zij hebben zo ook alle relevante informatie op 1 plek staan. Dat zorgt voor transparantie, omdat ze inzicht hebben op hoe ze er precies voor staan.
Kortom: het vergroot de efficiënte door beter (klant)inzicht. Dit zorgt voor tijdsbesparing en een verbeterde bedrijfsvoering.
Voordeel 2: Persoonlijke communicatie naar de klant toe
Een CRM-oplossing zorgt ervoor dat dat communicatie met elke klant persoonlijker wordt. Het systeem volgt de geschiedenis van het contact met de klant. Het volgen van je klanten is namelijk essentieel: het zorgt ervoor dat je op basis van meetbare behoefte het juiste bericht op het juiste moment naar de juiste persoon kunt sturen. Hierdoor wordt de interactie verbeterd en de conversie verhoogd.
Er zijn natuurlijk veel mogelijkheden om contactgegevens van of gesprekken met klanten te noteren, zoals in spreadsheets of ouderwets met pen en papier. Maar die mogelijkheden geven geen volledig beeld van de relatie met je klant. Het is lastig om met die werkwijze een persoonlijke communicatie te creëren. Met handmatig gegevens invoeren verspil je ook nog eens tijd (en geld).
Samengevat: met een CRM-systeem kan je bedrijf van elke klant en lead al de contactgegevens, voorkeuren en geschiedenis opslaan. Zo houd en maak je het gesprek altijd persoonlijk, relevant en actueel.
Voordeel 3: Data-analyse
Zonder CRM-systeem is het lastig om interacties met prospects en klanten bij te houden, waarmee je verkoopkansen tijdig kunt opvolgen. Leads glippen zo door je vingers voordat je ze überhaupt goed en wel in beeld hebt.
Een CRM-systeem tackelt dat probleem, door rapporten en voorspellingen te genereren. Met die data-analyse kun je klanten beter targeten om je sales te verhogen. Zo zorg je dat je elke opportunity of lead duidelijk in het vizier hebt: van de eerste informatieaanvraag tot de uiteindelijke verkoop. Hierdoor krijg je meer zicht op de sales pipeline en het werk dat eraan zit te komen.
Het systeem laat salesmanagers betrouwbare informatie inzien via het systeem, bijvoorbeeld om na te gaan in hoeverre specifieke teamleden hun targets halen. Daarnaast kan de prestatie van teams, producten en campagnes in bredere zin bekeken worden. Deze analyses zorgen ervoor dat salesmanagers op tijd verbeteringen kunnen doorvoeren.
Ben je ervan overtuigd dat je als MKB’er een cloud gebaseerde CRM oplossing wilt gaan aanschaffen? Of heb je nog twijfels of dit wel bij jouw bedrijf past? Neem dan contact met ons op!