‘’Hoe ziet de toekomst van sales eruit?’’ is een vraag die maar moeilijk met 100% zekerheid te beantwoorden is. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat het essentieel is om je voor te bereiden op de ontwikkelingen die verschillende kanalen door gaan maken. Hoewel salesteams met de nieuwe technologieën echt nog niet met uitsterven worden bedreigd, heeft het traditionele salesmodel zijn langste tijd wel gehad. Maar niet getreurd! Wij geven jouw salesteam vier tips om je MKB-bedrijf toekomstbestendig te maken:
1) Snelheid en efficiëntie zijn essentieel
Het salesproces wordt steeds ingewikkelder. Consumenten zijn steeds beter geïnformeerd voordat ze überhaupt tot een aankoop overgaan. Dit wetende moet je als salesteam bovenop het proces zitten. Zorg ervoor dat er geen dag voorbij gaat zonder op een vraag van een (potentiële) klant te hebben gereageerd. Blijf daarin consistent.
‘’Zorg dat je vlug kunt aantonen dat jouw product of dienst waarde toevoegt’’
Veel salesmedewerkers hebben maar korte tijd de aandacht van een potentiële klant. Op het moment dat deze met een probleem of uitdaging rondloopt, hebben ze je hard nodig. Als salesmedewerker is dat vaak je enige kans om in elk geval een deel van het probleem gelijk aan te pakken.
Wees daarom bereid om peilende vragen te stellen. Zo zorg je ervoor dat niet alleen de uitdaging snel helder wordt gemaakt, maar ook dat je vlug kunt aantonen dat (en hoe) jouw product of dienst waarde toevoegt. Kom snel tot de kern. Stel relevante vragen, passend bij het probleem dat zich voordoet en de specifieke uitdagingen van (potentiële) klanten.
2) Hou je (virtuele) kantoordeur open, wat er ook gebeurt
Cijfers en sales gaan hand in hand samen. Naast cijfers is het menselijke element van sales nu nog belangrijker dan ooit te voren. Een belangrijk onderdeel daarvan is intern overleg, of je medewerkers nu thuis of op kantoor kantoor werken. Het zorgt ervoor dat het (management)team noodzakelijke tijd voor elkaar vrijmaakt. Bedenk ten allen tijde dat het de individuele medewerkers zijn die samen de bedrijfscultuur creëren! Het is belangrijk om regelmatig contact te onderhouden, zodat iedereen een kans krijgt om gehoord te worden. Doe dit zo vaak als mogelijk.
3) Zet vaart achter digitalisering
Geloof ons: digitalisering is er om te blijven. Het is letterlijk het werken van de toekomst. Mensen zijn steeds meer gewend om dingen via digitale kanalen te consumeren. Dit zal de komende vijf jaar exponentieel toe gaan nemen. Het is dus van grootst belang dat je salesteam hierop is voorbereid. Zo moet je er zeker van zijn dat salesprocessen volledig kunnen worden aangepast om digitaal zaken te kunnen gaan doen. Verschillende Salesforce oplossingen voor MKB-bedrijven kunnen je ondersteunen bij deze digitalisering.
4) Plan altijd tijd in om klantrelaties te verbeteren
Er zijn altijd volop kansen om relaties op te bouwen en te verbeteren, of je nu aan bestaande klanten of aan nieuwe prospects verkoopt. Een efficiënt salesproces inrichten betekent niet dat je je maar op één klant focust en de ander verwaarloost. Het betekent dat je nadenkt over wat (potentiële) klanten nodig hebben en zorgt dat ze sneller antwoorden krijgen. Een efficiënte salesproces betekent dat je meer tijd en energie kunt steken in het opbouwen van betere (klant)relaties. Die relaties worden je onderscheidende factor ten opzichte van je concurrenten. Het is daarom belangrijk om in te zetten op het creëren van meer vertrouwen en betere relaties.
Bron: 5 salesstrategieën voor het MKB – Salesforce NL Blog
______
Intigris is Salesforce implementatie partner sinds 2010. Wij configureren, optimaliseren en integreren complexe bedrijfsprocessen voor bedrijven. Het verbeteren van bedrijfsresultaten is onze passie. We denken vanuit oplossingen: ondanks dat het IT is blijft het voor ons altijd mensenwerk. We houden van innovatie en geavanceerde technologie!