De implementatie van een CRM-oplossing heeft impact op je organisatie. Maar dat is ook nodig als je met CRM je bedrijf naar een hoger niveau wilt tillen! Een CRM-systeem is bepalend voor de kwaliteit van de relatie met je klant en daarmee voor je commerciële succes. Waar moet je op letten tijdens zo’n implementatie om te zorgen dat het goed verloopt? Door onze ervaring als Salesforce implementatiepartner hebben wij 7 waardevolle tips voor je kunnen opstellen om je op weg te helpen. Doe er je voordeel mee!
1) Formuleer de toegevoegde waarde en houd focus hierop
Laat je keuze voor een systeem afhangen van de waarde die het moet hebben voor je bedrijf, want er zijn ontzettend veel CRM-systemen waar je uit kunt kiezen. Neem de tijd om dat op directieniveau scherp te krijgen en te formuleren. Vragen die je jezelf en je team kunt stellen zijn bijvoorbeeld: Ga je voor continuïteit of groei? En hoe definieer je groei? Bedrijven met groeiambities zitten goed met Salesforce, omdat het een schaalbaar systeem is.
2) Kies de implementatiepartner die bij jullie past
Als je een CRM-oplossing overweegt, moet je de afweging maken om deze zelf te implementeren of het uit te besteden. Deze afweging hangt er vanaf of je voldoende technische deskundigheid in huis hebt, want een CRM implementatie moet je zeker niet onderschatten. Mocht je besluiten om voor een implementatiepartner te kiezen, let er dan op of de partner verstand heeft van de branche waarin je actief bent. Ook belangrijk is dat je een goed gevoel hebt bij elkaar, omdat je nauw contact zult hebben tijdens de implementatie.
3) Wees realistisch in het bepalen van planning en budget
Ons advies is om de tijd te nemen voor een CRM implementatie. Het raakt de kernprocessen van klantgerichte organisaties. Het is dus essentieel om de juiste resources te verbinden. Zorg ervoor dat je continue met elkaar blijft toetsen of planningen nog kloppen. Ben je benieuwd hoe wij een project aanpakken? Bekijk dan onze project aanpak.
4) Zorg dat het systeem goed land bij gebruikers
Overal waar klantcontact bij komt kijken binnen een organisatie gaat het CRM-systeem een rol in spelen. Het is daarom zeer belangrijk om te zorgen dat het systeem goed wordt opgenomen door gebruikers. Een manier om dat te verwezenlijken is het organiseren van trainingen aan alle relevante medewerkers. Zo zorg je ervoor dat iedereen voorbereid is op zijn of haar rol in het geheel. Wij voorzien bedrijven zelf in training en adoptie.
5) Kies een flexibele CRM-oplossing
Het is van groot belang dat het CRM-systeem flexibel en schaalbaar is. Waarom? Omdat ontwikkelingen in de markt ontzettend snel gaan en consumentengedrag continue verandert. Het systeem moet met deze dynamiek kunnen meebewegen. Het zou zonde zijn als je na een korte periode weer moet overstappen van CRM-systeem, omdat je huidige systeem niet schaalbaar is…
6) Blijf jezelf ontwikkelen in digitaal relatiebeheer
We moeten niet vergeten dat Customer Relationship Management een dynamisch vak is, het ontwikkelt zich continue. Het is daarom essentieel om op de hoogte te blijven van de nieuwste CRM inzichten. Dat is ook een voordeel van een het samenwerken met een implementatiepartner: je haalt daarmee veel kennis in huis én een partij die op de hoogte is van ontwikkelingen. Salesforce organiseert daarnaast meerdere (online) events en webinars die je kunt bijwonen.
7) Denk alvast na over de support en service
Dit onderdeel is misschien niet het eerste waar je aan denk als je voor een CRM-systeem kiest, maar het is zeker niet een onbelangrijk onderdeel. Er gaat een tijd komen na de implementatie dat de focus verschuift naar systeemcontinuïteit. De implementatie is succesvol afgerond en de software functioneert goed. Maar stel dat er iets niet werkt? Dan moet het probleem zo snel als mogelijk worden verholpen. Zorg er daarom voor dat beschikt tot goede support en service. Wanneer je kiest voor een implementatiepartner, ben je hiervan verzekerd. Wij zorgen er ook altijd voor om onze klanten in support en service te voorzien.
Hopelijk ben je iets wijzer geworden door onze CRM implementatie tips. De implementatie van een CRM-systeem vereist namelijk betrokkenheid en voorbereiding van het hele team. Denk jij na over het aanschaffen van een CRM-systeem zoals Salesforce? Neem gerust contact op met ons om de mogelijkheden te bespreken. Intigris fungeert als implementatiepartner en zal je gedurende de implementatie informeren, trainen en supporten.
Bron: 7 tips bij de implementatie van een CRM-oplossing – Salesforce NL Blog
______
Intigris is Salesforce implementatie partner sinds 2010. Wij configureren, optimaliseren en integreren complexe bedrijfsprocessen voor bedrijven. Het verbeteren van bedrijfsresultaten is onze passie. We denken vanuit oplossingen: ondanks dat het IT is blijft het voor ons altijd mensenwerk. We houden van innovatie en geavanceerde technologie!