Field Service Management is een term die steeds vaker wordt genoemd, en ook steeds belangrijker aan het worden is. Organisaties die klantgericht werken zijn dat vaak gaan doen door het voortschrijdende inzicht dat ze de wensen en eisen van hun klanten tegemoet moeten komen. Dat kan door hun service tot een hoger plan te brengen. In dit blog leggen we je uit wat Field Service (Management) inhoudt, hoe je het kunt verbeteren en wat de voordelen van Salesforce Field Service zijn.
Wat is Field Service?
Field Service is het werk dat buiten het kantoor of ‘in het veld’ wordt uitgevoerd door buitendienstmedewerkers. Voorbeelden van Field Service werkzaamheden zijn inspecties, reparaties, thuiszorg en onderhoud. De ene sector maakt er meer gebruik van dan de andere sector. Sectoren die zwaar leunen op Field Service zijn bijvoorbeeld nutsbedrijven, telecommunicatie en onderhoudsbedrijven.
Het is lange tijd een centraal onderdeel geweest van veel verschillende industrieën. Maar in de nasleep van COVID-19 is het nog belangrijker geworden. Werknemers zijn meer op afstand gaan werken dan ooit. En de verwachting is dat in de nabije toekomst een hybride vorm van werken populair blijft (Forbes.com). Het hebben van mobiel en wendbaar personeel is prioriteit geworden, waardoor de buitendienst in de schijnwerpers is komen te staan. Lees hier alles over de voordelen en uitdagingen van een geoptimaliseerde buitendienst.

Tips om je Field Service management te verbeteren
Flexibiliteit is een van de aantrekkelijkste én belangrijkste aspecten van Field Service. Medewerkers kunnen daarmee buiten kantoorruimtes en kantooruren werken. Maar die flexibiliteit brengt ook een reeks nieuwe uitdagingen met zich mee. Het is bijvoorbeeld van belang dat de buitendienst effectieve en efficiënte service leveren, die nog steeds voldoet aan de verwachtingen en wensen van de klant. We hebben daarom een aantal tips verzameld om je Field Service Management te verbeteren:
- Meet je responstijden en vergelijk deze met je concurrenten
- Optimaliseer de workflow door de juiste medewerkers op de juiste taken in te zetten
- Verhoog het percentage dat het probleem bij de eerste reparaties al wordt opgelost, door ervoor te zorgen dat uw personeel goed is opgeleid of bijgeschoold en nieuwe taken aankan
- Vraag feedback aan klanten om uit te vinden waar het goed gaat en wat er verbeterd moet worden
- Maak gebruik van (data) gegevens om van een reactieve naar een proactieve mentaliteit te gaan. Met behulp van analyses kunnen bedrijven bijvoorbeeld de klantervaring personaliseren, potentiële onderhoudsproblemen voorspellen, de productiviteit van werknemers verhogen en de klanttevredenheid verbeteren
Het lijkt een eindeloze lijst van zaken waar je rekening mee moet houden als het gaat om Field Service Management, maar eigenlijk is het eenvoudiger dan je denkt. In feite is één oplossing voldoende om grip te krijgen op al deze zaken. Salesforce biedt bijvoorbeeld Salesforce Field Service: een softwarepakket die je buitendienst optimaliseert. Het is eenvoudig, efficiënt en niet onbelangrijk: razendsnel. Als implementatiepartner van Salesforce kunnen wij Salesforce Field Service voor je implementeren. Benieuwd naar hoe wij een project aanpakken? Lees het hier.

De voordelen van Salesforce Field Service:
- Gebruik Service Analytics om gegevens uit meerdere systemen te benutten, Field Service managers real-time operationeel inzicht te bieden en klachten van klanten aan te pakken
- Snel en eenvoudig werkorders aanmaken
- Maak gebruik van AI met Einstein Vision om oplossingen bij het eerste bezoek te verhogen
- Optimaliseer afspraken, volg personeel en materiaal, en gebruik intelligente planningen om automatisch de juiste taken aan de juiste resources toe te wijzen
- Gebruik de Field Service Lightning mobiele app om de volledige kracht van Salesforce in de broekzak van de medewerker te steken
- Verbeter de klantenservice door de klant bij elke stap op de hoogte te houden
Wil jij jouw volledige mobiele personeelsbestand verbinden met Salesforce Field Service? Geïnteresseerd in het onderweg aanmaken van werkorders en het monitoren van de prestaties van uw medewerkers in het veld? Neem gerust contact met ons op! Samen bespreken we de mogelijkheden van Field Service management voor jouw bedrijf.
Bronnen:
- The Future Of Work: The Hybrid Workforce – Forbes
- What Is Field Service Management Software? – Salesforce EMEA – Salesforce EMEA Blog