Nu consumenten steeds meer de positieve kanten van verschillende technologische innovatie ontdekken, ligt de markt wijd open voor bedrijven om aan klantverwachtingen te voldoen en deze zelfs te overtreffen. Ondanks de toch wel toegenomen investeringen van de productiesector is klantervaring daar vaak traditioneel gezien het stiefkindje van marketing gebleven. Zonde als je het ons vraagt! In deze blog leggen we je uit wat een Omni-Experience strategie is en hoe bedrijven in de manufacturing industrie deze kunnen creëren.
Omni-Experience uitgelegd
Omni-experience is de term die wordt gebruikt om een proces te beschrijven waarbij de behoeften van de klant doeltreffender worden gedetecteerd en beantwoord door gebruik te maken van opkomende technologieën. Voorbeelden daarvan zijn kunstmatige intelligentie (AI), Internet of Things (IoT) en personalisering. Met Omni-experience kunnen uw klantenrelaties zo getransformeerd en verbeterd worden dat jouw bedrijf de concurrentie één stap voor is. Bedrijven die niet op deze uitdaging inspelen riskeren klantenverlies, een daling in omzet en tragere groei. Daarnaast missen ze ook de kans om hun klanten beter te leren kennen. Uiteindelijk zullen ze moeite hebben om een all-round ervaring op maat te bieden aan de klant. Allemaal uitkomsten waar je niet op hoopt als bedrijf zijnde. Daarom geven wij jou 4 tips hoe je een Omni-Experience strategie kunt creëren!
4 tips voor het creëren van een Omni-strategie
1) Focus op de eindgebruiker
Het geheim van een succesvolle klantenbinding ligt in een klantbenadering die een betrouwbare en consistente ervaring biedt. De klanten van vandaag zijn maar al te vertrouwd met de voordelen die nieuwe technologie kan brengen. Het is belangrijk om ten alle tijde te focussen op de wensen en eisen van je eindgebruikers.
2) Heroverweeg je bedrijfsproces
Zorg dat je voorspellend werkt in plaats van reactief. Uit onderzoek van IDC blijkt dat maar 30% van de bedrijven in de manufacturing industrie in Europa plannen heeft om hun producten aan te passen, te personaliseren of te verbeteren als onderdeel van hun service life cycle. Dat betekent dat de overige 70% van de bedrijven in de manufacturing industrie hals over kop moet overwegen of zij hun concurrenten gaan volgen of achter blijven. Aangezien klanten steeds meer service verwachten van bedrijven, is het verstandig om je bedrijfsprocessen te heroverwegen en te beoordelen waar deze verbeterd kunnen worden. Wij kunnen je ondersteunen in het verbeteren (en digitaliseren) van verschillende bedrijfsprocessen. Bekijk hier onze verschillende diensten.
3) Herzie je technologie-infrastructuur
Onderschat de waarde van data-analyses niet! Vooral de rol die het speelt bij het optimaliseren van de betrokkenheid van je klanten. Het maakt niet uit of het gaat om inzicht in resultaten van events, het aanpassen van prijsstructuren voor producten en diensten of het identificeren van de beste aanbiedingen. Je bestaande klanten zijn een bron aan waardevolle informatie voor zowel je huidige als toekomstige (strategische) planning. Daarom is het belangrijk om goed te kijken naar hoe jouw technologie-infrastructuur in elkaar steekt en op welke vlakken er meer uitgehaald kan worden.
4) Wordt interactief
Het Customer 360 Platform van Salesforce helpt je om mobiele apps op maat te bouwen, online ervaringen te creëren en gegevens te delen via vertrouwde netwerken, wat een oneindige verscheidenheid aan interactieve mogelijkheden biedt tussen klanten, partners, werknemers en aangesloten producten.
Daarnaast kan het platform er ook voor zorgen dat je als bedrijf nieuwe klanten kunt bereiken via gedigitaliseerde en gepersonaliseerde marketing, als aanvulling op traditionele reclame media.
Vragen?
Heb je vragen of wil je eens sparren hoe Intigris jou kan helpen met bepaalde bedrijfsproces uitdagingen? Neem gerust contact op met ons.
Bronnen:
- Thank you for your interest in this IDC report. – Salesforce EMEA
- IDC Creates Omni-Experience Strategy for Manufacturers – Salesforce EMEA Blog